Spis mindre sukker og mere groft

Det kan godt være, at sukker giver et hurtigt fix og en følelse af energi – men det er kortvarigt. Kort tid efter at blodsukkeret er steget, og du føler en bølge af energi, så falder dit blodsukker drastisk, og du bliver TRÆT. Så kræver det, at du spiser igen, og fordi dit blodsukker er dykket helt, så søger du hen imod et hurtigt fix igen. Det giver ikke bare problemer med dit blodsukker og hormonbalance, men øger også chancen for at du spiser for meget for at få blodsukkeret op igen og igen. Der skal være plads til slik og andre søde sager! Men måske ikke som basen for din kost. Forsøg derfor primært at få dækket dit behov ind med grøntsager, groft brød og pasta osv. Hvis du spiser hvid brod, pasta osv., så kan du til en vis grad forsøge at kompensere for effekten på blodsukkeret ved at spise proteiner, grøntsager eller fedt sammen med.

Spis ofte og mindre portioner

Et klassisk råd lyder på at spise ofte. Så holder du blodsukkeret oppe. Kroppen skal nok selv forsøge at holde blodsukkeret på et minimumsniveau, men en del mennesker føler sig stadig meget døsige ved lavere blodsukker. Hertil er koblet et andet råd: spis mindre portioner. Når du har spist, går din krop i gang med ”rest and digest”; en del blod bliver ført ned til maven for at fordøje al den dejlige mad vi lige har spist. Det tager længere tid og kræver mere jo mere vi har spist. Det er derfor vi er dejlig trætte efter al julemaden!

Gå en tur midt på dagen

Studier har vist, at hvis du går en tur midt på dagen, så får du ikke det kendte eftermiddagsdyk i energien senere. Det kan for nogle lyde eller virke omfattende, men 10-15 min. i den friske luft er nok. Hvis du døjer meget med at være for træt til hverdagens gøremål når du kommer hjem, så prøv at prioriteter en lille gåtur på 10-15 min i frokostpausen, og se om ikke det gør en forskel på dit energiniveau.

Drop energidrikken og kaffen

Det her er nok desværre et af de punkter det gælder mig selv… rigtig meget. Ikke desto mindre: når vi drikker koffein, så får vi energi. Det er en dejlig og let løsning når trætheden melder sig. Problematikken ligger i, at når vi indtager koffein, så stiger vores stress hormon i kroppen.  Hvis vi fortsætter med at gøre dette over en længere periode, så vænner vi kroppen til, at den ikke selv skal få energiniveauet op, fordi det skal koffeinen nok gøre. Ud over det, så kræver kroppen løbende mere og mere stimulation fra koffeinen, for at producere samme respons. Det er derfor én kop kaffe ikke længer er nok, og så ruller snebolden. Derfor er vejen til mere energi i hverdagen mindre koffein. Men husk: som med alt andet bliver det kun et problem hvis det er for meget. Det betyder ikke man ikke kan nyde en kop kaffe med bedsteforældrene, men at man nok skal overveje den hvis man ikke kan vågne op uden.

Arbejd ved et bord – ikke i sofaen

Det er desværre ikke altid at din krop er lige samarbejdsvillig. Det kan være super hyggeligt at sidde og arbejde på computeren eller læse lektier i sofaen eller sengen (husk hyggen!). Men kroppen er desværre så dum (forstå mig ret), at den tænker ”her plejer jeg at slappe af og sove, så vi må hellere slappe af og sove”. Der kan du hurtigt blive træt og døsig, når du sidder og arbejder i sofaen. Hvis du vil holde energiniveauet og koncentrationen oppe skal du derfor sætte dig ved et bord og arbejde. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *