Meditation er en dejlig ting for mange mennesker, men det kan virkelig være svært at komme i gang med. Derfor har jeg samlet mine fem bedste råd til hvordan man bedst muligt kommer i gang.

  1. Bare to minutter

Start med små ambitioner. Lad være at slå et alt for stort brød op. Så går det jo sjældent særligt godt, specielt ikke i noget som meditation. Sæt derfor et realistisk mål. Start med eksempelvis to minutter, og når det føles tilpas og let, så byg et minut mere på. På den måde holder du det hele tiden indenfor realistiske rammer, og på den måde bliver det mere behageligt, og derfor lidt federe, og det kan vi jo godt lide. 

  1. Tæl vejrtrækninger

Meditation kan godt være lidt abstrakt, og når man begynder på det kan det være fordelagtigt at gøre det lidt mere håndterbart. En god taktik er derfor at tælle sine vejrtrækninger. Det giver noget at holde fokus på, hvilket hjælper meget når det jo i bund og grund er fokus og tilstedeværelse man træner når man mediterer.

  1. Samme tidspunkt hver gang

For mange vil det også være en god idé, at meditere samme tid på dagen hver gang man mediterer. Det gør det nemmere for hjernen at forstå at det er tid til at meditere, og det kræver derfor ikke så meget overtalelse af dig selv at gå i gang. Det er nemlig ofte dét, at igangsætte en aktivitet, der er svær, ikke selve udførelsen.

  1. Intet rigtigt eller forkert

Jeg vil gerne lige gøre én ting meget tydelig: der er ingen rigtig eller forkert måde at meditere på. Mange tør ikke gå i gang, eller ender med hurtigt at give op, fordi de mener at de “ikke kan finde ud af at meditere”. Men alle kan finde ud af at meditere, og selve intentionen om det, og det at man sætter sig ned og forsøger at samle sin opmærksomhed er succes nok i sig selv (hvis i spørger mig). Så ja, tankerne flyver rundt, men hvis ikke de gjorde det, hvad havde vi så at træne? Og bare opmærksomheden på, og bevidstheden om, at tankerne flyver, er en succes. Så intet rigtigt eller forkert. Bum. Basta.

  1. Gør dig det behageligt

Mit sidste mega gode råd er, at du bør gøre dig det behageligt. Find et lækkert sted at sidde, eller ligge eller stå eller hvad end der passer dig. Igen: intet rigtigt eller forkert. Typisk tænker man på folk, der mediterer som statuer, der sidder stive og stramme. Men kroppen er vidunderlig, og det er faktisk ikke særligt fordelagtigt at sidde stiv og stram og “kæmpe sig igennem” ubehagelighederne. Det sætter gang i en masse processer i kroppen ift. stress og det går vi bare i en stor fin bue omkring. Man må gerne flytte sig lidt rundt, slappe af i skuldrene, nakken og hofterne. Begynder fødderne at sove lidt, så flyt dig bare lidt, det ødelægger altså ikke meditationen. I promise.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *