1. Stop med crash-kure

Ekstreme kure er hverken sundt for kroppen eller hovedet. Det ligger et kæmpe pres på din krop, og dit hoved fungerer langt mindre optimalt, fordi du ikke giver det nok energi at arbejde med. Resultatet er, at det ikke holder i særlig lang tid, fordi du ikke kan holde til det, og fordi det er alt andet end holdbart til en hverdag eller et velfungerende menneske. Det lokkende (og farlige ved det) er, at du oftest vil tabe dig meget på kort tid. Du har det ikke godt imens, men du taber dig meget, og tror derfor, at det er positivt. En stor del af den vægt man taber så hurtigt i starten er væske, og derfor vil man tage en stor del af det på igen, så snart du begynder at spise “normalt”. Det vil ofte ende ud i yo-yo dieting, hvor du i perioder taber dig meget (primært væske) på en crash-kur, efterfulgt af at tage (noget af) vægten på igen – og så kører det mønster ellers i ring. Én ting er, at det ikke er holdbart, en anden er den drænende effekt det har på dit hoved hele tiden at have fokus på en kur, dit mindset at opleve nederlag når det ikke holder og du tager på igen, og din krop at blive udsat for ekstremerne. Prøv i stedet at tilpas din kost din hverdag. På den måde bliver løsningen holdbar og langsigtet, og det vil ikke være overskygget jævnligt af nederlag, men en følelse af succes. 

  1. Mindre stress

Stress har en stor påvirkning på vores daglige helbred, men vi lever i et samfund, der glorificerer stress, på bekostning af vores fysiske og psykisk helbred. Ja, stressresponsen er naturlig, men er lavet til at vare i kort tid, hvor vi i dag tvinger os selv (og hinanden) til at være i den over længere tid af gangen, dage, uger, måneder. Mange ting kan medfører at kroppen reagerer med stress (akut og på længere sigt). Ikke alt stress kan undgås, og det er okay, men det vigtigste er, at give kroppen mulighed for at slappe af igen, så vi kommer igennem stressresponsen. Og jeg ved godt, at nogen ser ned på det, at slappe af, men prøv at se på det som en investering, der gør, at du på længere sigt kan holde til mere, og præstere bedre. 

Et centralt element i at håndtere stress er en kalender. Men mange ser en kalender som et stort sort monster, der bestemmer over ens liv. Men husk: det er DIG, der bestemmer over kalenderen. Dét, der kommer i kalenderen, kommer deri, fordi du har skrevet det deri. Så tag styringen over det! Skriv den dag/uge, du gerne vil have. Dette kommer logisk nok til at indebærer at skrive nogle praktiske ting i, som du måske ikke har lyst til at lave, men nu går jeg ud fra, at du har lyst til at dit liv ikke falder fra hinanden i kaos, og at du på den måde altså har lyst til at skrive de praktiske ting i alligevel. Så tag styringen over dit liv (og din kalender), og planlæg den dag/uge du gerne vil have.

I forbindelse med kalender, er det for mange en god øvelse at sige nej. Man kan ikke alt. INGEN kan alt. Så prioriter din tid. Der er få ting i verden der er så vigtige, at man skal ofre sit helbred for det. Så tænkt på kvalitet over kvantitet. 

Sæt derudover tid af, til at gøre ting, der får dig til at slappe af. Hvad end det er en gå tur, en god bog, at være sammen med venner eller at spille computer. Tag tid til at få hele dit system i ro, hvordan end det ser ud for dig, hvor du efterfølgende kan mærke at du er mere rolig i kroppen. En god strategi her, er også at benytte mindfulness. Det her er ikke en lang manual i mindfulness, men essensen i det er, at man fokuserer sin opmærksomhed på den aktivitet, man er i gang med, og gør den bevidst. Det er også det, der er essensen af meditation, men med mindfulness tager man den strategi med ud i aktiviteten. For lidt mere info om mindfulness og meditation i en travl hverdag, kan man hoppe ind og læse blogindlægget “Jeg har ikke tid til at meditere”.

  1. Bevægelse

Selvfølgelig skal vi snakke bevægelse når vi snakker sundhed! Ingen vej udenom. Men vi har ikke tænkt os at sige “kernen til sundhed er en time om dagen i et fitnesscenter!”. Nope. For det er løgn. Kernen til sundhed er at finde en måde at bevæge sig på, som man selv synes er lækker. Det behøves ikke være den samme form hele livet igennem. Alle har lov at ændre sig. Måske synes man lige nu, at løb er det fedeste. Lækkert! Så løb da afsted! Men om et halvt år er man måske startet til karate, og har ikke tid til løb mere, men gider egentlig heller ikke løbe mere, for karate tager alt ens tid. Lækkert! Så spark afsted! Bare det, at have en eller anden bevægelse ind i hverdagen er fedt. En gåtur med hunden, en cykeltur på arbejde, en tur i havet (hvis man er så heldig at have den mulighed) er også bevægelse, og tæller også. Så det behøves ikke være en “træningsform”, men en måde at bevæge sig på i hverdagen, som giver en glæde.

  1. Søvn

Mange glemmer at tænke søvn, når de tænker sundhed. “Jamen jeg spiser sundt, motionerer og mediterer, hvorfor har jeg det så dårligt?”. Har du kigget på din søvn? Søvn kan virkelig ødelægge meget (altså manglen på ordentlig søvn). Jeg vil ikke komme med en lang liste af dårligheder, der sker, når man ikke sover nok (ca. 8 timer) eller ordentligt, men det påvirker både energi, psyke, hjerne, restitution, organer og hele ens system. Søvn er så essentielt for resten af ens dagligdag, og for at man træffer andre gode beslutninger for en selv i løbet af dagen. Så prioriter din søvn! Bum, basta. 

Nogle vigtige nøglepunkter her er, at vi er vanedyr. Så så vidt det er muligt, forsøg at gå i seng og stå op på samme tid hver dag. Det gør det på sigt nemmere at falde i søvn og føle sig vågen når man står op. En anden ting er at lukke lys og lyd ude. Forsøg at få lokalet så mørkt som muligt, og slå alt med lyd fra – ikke kun på vibration, men helt fra. En tredje ting er, at få kroppen til at falde til ro, inden man går i seng. Dette kan være på mange forskellige måder: et varmt bad, en kop kamillete, en god bog, meditation, yoga, og meget mere. Selve rutinen i det, er også med til at skabe ro, og få hjernen og kroppen med på, at det er tid til at sove. Det er også fordelagtigt at komme væk fra skærme (TV, mobil, computer osv.), lidt tid inden man skal i seng, men for mange er dette svært at få til at lade sig gøre. Hvis det er muligt kan man forsøge at implementere det, men hvis ikke, er det endnu vigtigere at forsøge med de andre tiltag. Om ikke andet, så forsøg at lig sociale medier væk en halv time eller mere inden du skal i seng, da de sætter gang i systemer i kroppen, som modarbejder din krop i at slappe af.

  1. Spis så du har energi

Mange føler ikke de har tiden, lysten eller energien til at lave mad om morgenen. Samtidig kan man hurtigt komme afsted på farten uden mad, og så bliver alternativet ofte noget på vejen, om det er en tankstation, kantinen, fastfood, eller noget helt fjerde. Det er ofte langt sværere at have et overblik over hvad ens mad indeholder, når man køber ude, og samtidig ender det som regel ud i ét stort måltid, efter man har været godt og grundig sulten og energiniveauet har været nede og tage et dyk. 

En løsning til dette er, at forberede sin mad. Hvis det er tilfældet, at du ikke synes du har tiden eller energien til det om morgenen, så vælg noget let, som du kan forberede. Det kunne for eksempel være overnight oats, eller havregrød, hvor du forbereder ingredienserne aftenen inden. Det samme kan du gøre med den mad, du skal have med i løbet af dag. Hvis du forbereder din mad på forhånd skal du kun afsætte tid til det én gang, og så er du sikret god sund mad, som holder dit energiniveau oppe i løbet dagen.

  • Af Julia og Amanda

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *