Det kan være skræmmende at starte i fitness. Specielt hvis man ikke har stiftet bekendtskab med det før. Derfor kommer der her nogle råd til hvordan du kan komme stille, roligt og smertefrit i gang med fitness.

Hav en plan klar

Hvis du ikke er vant i et træningscenter kan det virke mere end uoverskueligt at gå derind, uden helt at hvad, hvordan og hvorfor. Hav derfor en plan for dagen klar: skal du lave cardio? Vil du styrketræne? Hvis du vil styrketræne, hvad vil du så træne? For nogle kan det at have “fri leg” den første gang de er i fitness være en god måde at lære udstyret at kende på og blive komfortabel med det. Men for andre kan det virke skræmmende hvis man ikke ved hvad man skal eller bør. 

Hav noget træningstøj på du føler dig komfortabel i

Træning handler selvfølgelig ikke om at gå ned i centeret, stå og pynte, og så tage hjem igen. Men det kan hjælpe gevaldig meget på selvtilliden, hvis du føler dig godt tilpas i det træningstøj du har på. Både det at du selv synes du ser godt ud i det, og at du kan bevæge dig frit uden det flytter sig for meget.

Start med en lav og sikker vægt

Læg ud med at bruge en lav vægt i øvelserne. Hvis du ikke er vant til øvelserne kan du let komme til skade ved at bruge for tunge vægte. Det  betyder ikke du skal være bange for at komme til skade ved at starte i fitness! Men vælg en vægt du er komfortabel med, og som du uden problemer kan løfte. Så kan du arbejde dig stille, roligt og sikkert op derfra, så du bliver komfortabel med vægtene. På den måde er du i kontrol og sikret en succesfuld start på din fitness rejse.

Alle har været ny på et tidspunkt!

Husk det nu! Alle er startet et sted. Alle har været i tvivl og følt sig lidt ved siden af. Det vigtigste er, at man arbejder igennem følelsen af at være ny, så man kan føle sig hjemme i fitness centeret. Hertil ligger også, at man skal undgå at sammenligne sig selv med andre. Rigtig mange har været i gang i mange år, nogle træner måske op til konkurrencer, nogle træner primært cardio, og nogle har måske også fuld fokus på kosten ved siden af. Pointen er, at du kan og bør ikke sammenligne dig med andre. Det bedste, og sundeste, du kan gøre, er at bruge andre som motivation til selv at klø på. 

Tag dig god tid til at varme op

Vi skal selvfølgelig alle sammen huske at varme op inden træning – øvede såvel som nybegyndere. Når det så er sagt, så er det utroligt vigtigt at varme godt op inden du giver dig i kast med din nye fitness rutine. Når dine muskler og led ikke er vant til vægtene er det godt at forberede dem godt og grundigt først. Når du er færdig med din overordnede opvarmning er det en god ide at starte med et opvarmningssæt til (i hvert fald) den første øvelse.

Start evt. ud med holdtræning

For nogle kan det være lidt for grænseoverskridende og intimiderende at starte til fitness. Holdtræning kan være en god måde at komme i gang på – specielt hvis alternativet er, at man slet ikke kommer i gang. Holdtræning er også en rigtig god træningsform fremadrettet, men det kan også være et rigtig godt springbræt til egen træning, når man er blevet komfortabel i fitnesscenteret og med øvelserne.

Sæt små, realistiske mål

Det kunne f.eks. være x antal km. på løbebåndet indenfor de næste 2 uger. Det kunne også være din egen kropsvægt i squat. Essensen af det er, at du sætter mål for dig selv, der er realistiske og inden for rækkevidde. Dét at have små mål løbende kan være med til at holde motivationen i gang fra starten og få dig ned i centeret, og følelsen af succes er med til at holde dig i gang.

Tag en ven i hånden

Ligesom at holdtræning for nogle kan være den mest komfortable måde at starte op i fitness på, så kan det også hjælpe at starte op med en ven. Det kan enten være en der er vant til at træne, som måske på den måde kan hjælpe dig lidt, eller det kan være en der også er ny indenfor træning. I det tilfælde er i “nye sammen” og kan støtte jer op ad hinanden i oplevelsen. 

Og husk nu: alle kigger ikke på dig. Det stråler ikke ud af dig, at du er ny (selvom det kan føles sådan for en selv). De andre er der af samme grund som dig: for at træne og forbedre sig selv. Deres fokus er på deres egen træning. Så hvad venter du på? Held og lykke!

Det kan være skræmmende at starte på fitness. Specielt hvis man ikke har stiftet bekendtskab med det før. Derfor kommer der her nogle råd til hvordan du kan komme stille, roligt og smertefrit i gang med fitness.

Hav en plan klar

Hvis du ikke er vant i et træningscenter kan det virke mere end uoverskueligt at gå derind, uden helt at hvis hvad, hvordan og hvorfor. Hav derfor en plan for dagen klar: skal du lave cardio? Vil du styrketræne? Hvis du vil styrketræne, hvad vil du så træne? For nogle kan det at have “fri leg” den første gang de er i fitness være en god måde at lære udstyret at kende på og blive komfortabel med det. Men for andre kan det virke skræmmende hvis man ikke ved hvad man skal eller bør. 

Hav noget træningstøj på du føler dig komfortabel i

Træning handler selvfølgelig ikke om at gå ned i centeret, stå og pynte, og så tage hjem igen. Men det kan hjælpe gevaldig meget på selvtilliden, hvis du føler dig godt tilpas i det træningstøj du har på. Både det at du selv synes du ser godt ud i det, og at du kan bevæge dig frit uden det flytter sig for meget.

Start med en lav og sikker vægt

Læg ud med at bruge en lav vægt i øvelserne. Hvis du ikke er vant til øvelserne kan du let komme til skade ved at bruge for tunge vægte. Det  betyder ikke du skal være bange for at komme til skade ved at starte i fitness! Men vælg en vægt du er komfortabel med, og som du uden problemer kan løfte. Så kan du arbejde dig stille, roligt og sikkert op derfra, så du bliver komfortabel med vægtene. På den måde er du i kontrol og sikret en succesfuld start på din fitness rejse.

Alle har været ny på et tidspunkt!

Husk det nu! Alle er startet på et tidspunkt. Alle har været i tvivl og følt sig lidt ved siden af. Det vigtigste er at man arbejder igennem følelsen af at være ny, så man kan fortsætte sin  fitness rejse. Hertil ligger også, at man skal undgå at sammenligne sig selv med andre. Rigtig mange har været i gang i mange år, nogle træner måske op til konkurrencer, nogle træner primært cardio, og nogle har måske også fuld fokus på kosten ved siden af. Pointen er, at du kan og bør ikke sammenligne dig med andre. Det bedste, og sundeste, du kan gøre, er at bruge andre som motivation til selv at klø på. 

Tag dig god tid til at varme op

Vi skal selvfølgelig alle sammen huske at varme op inden træning – øvede såvel som nybegyndere. Når det så er sagt, så er det utroligt vigtigt at varme godt op inden du giver dig i kast med din nye fitness rutine. Når dine muskler og led ikke er vant til vægtene er det godt at forberede dem godt og grundigt først. Når du er færdig med din overordnede opvarmning er det en god ide at starte med et opvarmningssæt til (i hvert fald) den første øvelse.

Start evt. ud med holdtræning

For nogle kan det være lidt for grænseoverskridende og intimiderende at starte til fitness. Holdtræning kan være en god måde at komme i gang på – specielt hvis alternativet er, at man slet ikke kommer i gang. Holdtræning er også en rigtig god træningsform fremadrettet, men det kan også være et rigtig godt springbræt til egen træning, når man er blevet komfortabel i fitnesscenteret og med øvelserne.

Sæt små, realistiske mål

Det kunne f.eks. være x antal km på løbebåndet indenfor de næste 2 uger. Det kunne også være din egen kropsvægt i squat. Essensen af det er, at du sætter mål for dig selv, der er realistiske og inden for rækkevidde. Dét at have små mål løbende kan være med til at holde motivationen i gang fra starten og få dig ned i centeret, og følelsen af succes er med til at holde dig i gang.

Tag en ven i hånden

Ligesom at holdtræning for nogle kan den mest komfortable måde at starte op i fitness på, så kan det også hjælpe at starte op med en ven. Det kan enten være en der er vant til at træne, som måske på den måde kan hjælpe dig lidt, eller det kan være en der også er ny indenfor træning. I det tilfælde er i “nye sammen” og kan støtte jer op ad hinanden i oplevelsen. 

Og husk nu på: alle kigger ikke på dig. Det stråler ikke ud af dig, at du er ny (selvom det kan føles sådan for en selv). De andre er der af samme grund som dig: for at træne og forbedre sig selv. Deres fokus er på deres egen træning. Så hvad venter du på? Held og lykke!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *