For de fleste af os er hverdagen ikke så aktiv, som vi måske går og tror, eller i det mindste håber på den er. Man arbejder måske meget på computeren, sidder ned på det arbejde man måske har taget bilen til, eller læser på en videregående uddannelse med lange dage med lange forelæsninger. Og så er det altså ikke altid man synes man har lige meget energi til at lave det helt store hurlumhej af aktivitet. Derfor får du her, helt kvit og frit, små fif til at holde gang i kroppen og øge din forbrænding i løbet af hverdagen (og så giver det mere energi! What´s not to like?)

Tag trappen!

Den er gammel, i know, men den virker! Klassikere er klassikere af en grund. Er selv slem til at tage rulletrappen på banegården, men prøv om du kan fange dig selv i det, og så gå to meter til siden og tag trappen i stedet.

Gå en tur

En gåtur er også sundt for hovedet. Og har du en hund, så smid den i en snor i stedet for ud i haven. En gåtur er en god måde at koble fra på, samle tankerne, give sig selv lidt tid, og få mere energi! Turen kan være lige så lang som du har lyst, tid og overskud til. Lidt er altid bedre end ingenting. Lyt til lidt musik eller en podcast, eller ”nøjes” med at lytte til omgivelserne. Hvis du har lyst, kan du fokusere på din vejrtrækning. Træk vejret ind på 2-3 sekunder, ånd ud på 6 sekunder, og ret dit fokus hen på vejrtrækningen. Gi’ det er skud!

Gå og cykel vs. bilen (og bussen)

Skal du hen og handle? Så gå eller cykel så vidt som muligt. Du kan købe nogle smarte indkøbsposer til bagagebæret på cyklen – så har du også rigeligt med plads til at du ikke behøver handle hver dag. Tag cyklen i skole eller på arbejde i stedet for bussen (lige så meget et fif til mig selv) eller bilen. Jeg skilte mig for nyligt selv af med min bil gennem 3,5 år, og jeg blev positivt overrasket over hvor let det var. Selvom det kan være træls at cykle hjem efter at have trænet ben, så er det bare op på jernhesten og afsted, i stedet for at tage bilen til træning. Det er selvfølgelig lettere at gøre hvis man bor i byen fremfor på landet – så må man tage den del af det man kan bruge.

Stå op!

Hvis du arbejder meget på computeren, og har muligheden for det, så hæv bordet og stå op. Det er ikke alle steder det er muligt, men hvis du har muligheden for det, så udnyt det. Og huske, lidt er bedre end ingenting – hvis det er 5 minutter i timen, så start med det.

Lav mad i stedet for at bestille mad

Lav mad hjemme i køkkenet i stedet for at tag færdiglavet mad med hjem, eller bestil udefra. Det føles ikke som ekstra aktivitet (medmindre du løber rundt i køkkenet selvfølgelig). Maden bliver med stor sandsynlighed sundere end fastfood, det er billigere, og du forbrænder mere. Win win win.

Gør rent

Hvis du minder lidt om mig, så er du typen, der helst ikke gør for meget rent for ofte. Det er ikke specielt sjovt og man skal afsætte tiden til det. Men! Ikke desto mindre er det en smart og praktisk måde at slå to fluer med et smæk på. Sving en støvsuger og en moppe, så bliver lejligheden/huset rent, og du får forbrændingen op.

Flyt ud af en lejlighed!

Den er lidt mere omfattende, det er jeg godt klar over. Men tænk lige over det. Flyttekasser der skal pakkes, og flyttes på mindst 10 gange, møbler (gerne nogle rigtig tunge nogle) der skal slæbes ned af trapper og en trailer der skal pakkes. Det bedste du kan gøre, er at flytte ind på i en lejlighed på 3. sal, der er mindre end din gamle. Så skal du nemlig slæbe alle møblerne hele vejen op på tredje, og de ting du ikke længere har plads til, kan du få lov til at slæbe hele vejen ned igen og ud på lossepladsen. Husk at tage cyklen! Selv tak.

Shop dig fattig!

Igen er jeg godt med på, at det måske virker lidt voldsomt. Og at det kræver en mere eller mindre stor indsats rent økonomisk. Alligevel får du lige guldkornet her fra mig: lad dankortet op og smut ned i byen eller ud i centeret (på cyklen, selvfølgelig!). Du får gået en million skridt (plus eller minus), båret på en masse tunge poser og prøvet tøj og sko i massevis. Det er bedre end en tur i fitness!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *